De oorsprong van muziek: we spelen muziek omdat we sociale wezens zijn

Hoe kan het dat we iets kunnen horen en het onmiddellijk herkennen en categoriseren als “muziek”? Dit komt omdat muziek een product is van onze cultuur en biologie op gelijke voet met taal.

Alles om ons heen produceert geluid: de auto die over straat rijdt, de krasgeluid van de uil, de regen tegen het raam, de telefoon die in je zak rinkelt. Maar muziek is iets heel speciaals voor ons; het zijn niet alleen de geluiden die we horen als we een wandeling maken.

Muziek klinkt anders wanneer we onze eigen culturele sfeer verlaten, maar we herkennen het nog steeds als muziek. Waarom? De evolutionaire psychologie heeft het op zich genomen om het antwoord te vinden. Evolutionaire psychologie gaat over menselijke behoeften en de patronen van menselijk gedrag, en onderzoekt hoe zaken als literatuur, taal en muziek zich over de hele wereld hebben ontwikkeld. Zijn ze geëvolueerd van onze eigen biologische instincten en behoeften? Of zijn ze het product van de menselijke cultuur?

Muziek is een product van onze sociale aard

Biologisch gezien zijn mensen sociale wezens die elkaar nodig hebben om te overleven, wat heeft geleid tot het fenomeen dat we kennen als cultuur. Onze cultuur evolueert voortdurend, en het dicteert tegelijkertijd wie we zijn als we samen zijn.Simpel gezegd, cultuur is ontstaan ​​omdat mensen sociaal moeten zijn.

Simpel gezegd, cultuur is ontstaan ​​omdat mensen sociaal moeten zijn.

Tegelijkertijd zijn ook onze hersenen geëvolueerd. Naast de biologische behoefte om sociaal te zijn, hebben we het vermogen ontwikkeld om met elkaar te communiceren en de faciliteiten om creatief te zijn. Muziek komt voort uit creativiteit en uit onze faciliteiten om muzikaal te zijn. Het geeft ons de mogelijkheid elkaar te begrijpen en onszelf uit te drukken door iets dat meer dan woorden is.

Wanneer we muziek spelen of samen zingen, ontstaan ​​er creatieve gemeenschappen die de regels beïnvloeden waarmee we socialiseren. Muziek geeft ons een geheel nieuwe taal waarmee we kunnen communiceren, en soms kunnen we communiceren op manieren waarop woorden ons falen. Op deze manier kan worden gezegd dat we rond de muziek samenkomen.

Muziek is ook instinctmatig

Los van cultuur, zijn er ook enkele menselijke instincten die ons dagelijks leven beïnvloeden. Ze beïnvloeden alle keuzes die we maken. Samen met onze cultuur vormen deze instincten ons sociale gedrag. Deze diepe menselijke instincten zijn wat ons drijft om elke dag te eten en te drinken, ’s nachts te slapen en seks te hebben om zich voort te planten. De basisbehoeften waardoor we kunnen blijven leven. Onze sociale instincten drijven ons om vrienden te maken en onze persoonlijke kudde uit te breiden met mensen die op onszelf lijken.

Maar welke instincten drijven ons om te spelen en naar muziek te luisteren? Er zijn er eigenlijk geen. Muziek houdt niet direct verband met onze overleving. Dus hoe komt het dat het zo’n groot deel van ons dagelijks leven is geworden? Het is fascinerend om over na te denken.

Muziek is verwant aan taal

In veel opzichten is muziek vergelijkbaar met taal.

Zowel muziek als taal worden door het lichaam gecreëerd, hetzij door de mond of door bewegingen (bijvoorbeeld wanneer we instrumenten bespelen). Muziek en taal zijn beide samengesteld uit geluid. In feite zijn er veel overeenkomsten tussen muziek en taal. Het is daarom ook waarschijnlijk dat muziek en taal gelijktijdig zijn ontwikkeld en een gemeenschappelijke plaats van herkomst hebben.

Wanneer? Wel, dat weten we niet. Maar we herkennen wel enkele essentiële geluiden uit het dierenrijk die wijzen naar waar muziek vandaan komt.

Wetenschappers wijzen op waarschuwingssignalen als een voorloper van taal

De meeste soorten hebben hun stem gebruikt om te communiceren wanneer er gevaar dreigt.

Wetenschappers geloven dat de allereerste woorden waren afgeleid van reacties op stimuli zoals pijn of verrassing, imitatie van andere soorten, reproductie van de geluiden van vallende voorwerpen, gebaren met de tong, enz. Dit geeft aan dat de stem had kunnen worden gebruikt om ‘ zing ‘en maak geluiden voordat de eigenlijke komst van wat we vandaag als zingen zouden kunnen zien. De voorloper van muziek en taal is inderdaad een oud wezen. Muziek lijkt te zijn geëvolueerd gelijktijdig met mensen. Maar waarom?

Omdat we sociale wezens zijn die het nodig hebben. Het is heel fascinerend dat biologische behoeften de basis vormen voor het creëren van muziek.

Binnenkort…

Het volgende artikel in deze serie gaat over seksuele selectie. Botweg gezegd, het is een theorie die, net als survival of the fittest, probeert uit te leggen hoe sommige eigenschappen en fenomenen hebben overleefd sinds de dageraad van de mens. Dragen ze echt bij aan onze overleving, of zijn ze puur voor plezier?

Lees het volgende artikel en leer meer over het ontstaan ​​en de betekenis van muziek.

Bronnen

Bickerton, Derek. 2001. ”Can Biomusicology Learn from Language Evolution Studies?” The Origins of Music. Red. Nils L. Wallin, Björn Merker og Steven Brown. The MIT Press. Cambridge, Massachusetts. London, England, 153-163.

Carroll, Joseph. 1998. ‘Literary Study and Evolutionary Theory: A Review Essay. Human Nature, 9: 3, 273-292. Walter de Gruyter, Inc., New York.

Wallin, Nils L., Merker, Björn, & Steven Brown. 2001. The Origins of Music. (Red.) The MIT Press. Cambridge, Massachusetts. London, England.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *